onsdag 21. mars 2012

Blå kake til guttebursdag

Jeg er veldig glad i å lage mat. Middag begynner jeg å bli riktig flink til, spesielt har jeg fått mye erfaring når det kommer til å tilberede vilt. Fisk har jeg også lært litt om de senere årene, og eksperi- menterer stadig med noe nytt. Det jeg derimot ikke er spesielt flink til, er å bake. Gjærbakst er ikke meg, og det samme gjelder egentlig når det kommer til kaker. Men ed toåringsbursdag så prøver en.

Hva gjør fruen i huset når det hoper seg opp med klesvask, husvask og andre morsomme fritidssysler? Jo, hun søker etter bilder av kaker på internett, og bliiiir så inspirert! Så sender hun stakkars HM på butikken for å handle ting hun ikke en gang er sikker på hva er selv, og så setter hun i gang. Det ble ei blå kake, av vanlig sukkerbunn fylt med et lag tykk vaniljekrem (ikke hjemmelagd, shame on me) og et lag syrlig bringebærkrem. Kaka ble toppet med sukkerpasta, som jeg takket være nevnte google-søk bestemte meg for å lage. Det ble som seg hør og bør en del plunder, jeg ble ikke superfornøyd med finishen - men jeg har lært mye, Arvingen var overbegeistret, og den smakte veeeldig godt.

Det ferdige resultatet.


Først lagde jeg sukkerpastaen.

Det har jeg aldri prøvd før, 
men fant oppskrift og fremgangsmåte her
I tillegg fant jeg en video 
som også var knyttet til oppskrifta. 

En bakenovise som jeg er, syns ikke dette var bare-bare..

Ble en smule stressa og måtte ha en pause før jeg fortsatte,
så da fikk kaka stå litt i kjøleskapet mens jeg fikk ned pulsen..
(Sier litt om hvor selvsikker jeg føler meg ang baking!)

Fått skåret av - penselen brukte jeg til å fjerne melis.

Duket for pynting; jeg stakk ut ekorn med pepperkakeform.

Er fornøyd med fargekombinasjonen! 

Brukte teskje for å smøre på smeltet sjokolade.
Burde lagt på kantene også, men, men.
Festet dem med bringebærkrem
og hadde så klart på et alt for tykt lag,
så jeg måtte dermed prøve å fjerne det overflødige.
Perfeksjonisten i meg ville ikke gi seg,
men klokka tikket alt for fort så jeg klarte å tenke at
det tross alt bare var en bursdagsfering.



Klart til fest!

Nå er det jo ikke akkurat tidsriktig å stolt vise fram bursdagskaken man har svettet seg gjennom for å overraske guttungen til bursdagen…men vet dere hva, det bryr jeg meg ikke så veldig mye om! :) Ekorn og elg-temaet overrasker vel ingen? 

11 kommentarer:

  1. Kjempe flott kake:-)). Tipper alle ble imponerte:-b!!

    Klem Byfrua

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Byfrua! Gjestene var nok i utgangspunktet ganske vennligsinnede til mine påfunn - men jeg tok jo naturligvis imot rosen med åpne armer.. ;o)

    SvarSlett
  3. herlighet så fin kake!
    takk for koselig kommentar inne hos meg:)

    SvarSlett
  4. Herlig kake! Syns du var kjempeflink jeg. Jeg får ikke slikt til jeg;) Men, nå har jeg ikke prøvd heller da, så kanskje!
    Og du, tusen takk for bursdagsgratulasjonen! Det varmer vettu;)
    Og enda godt det ikke bare er hos meg bodhyllene ser en smule (og bare en smule altså, hehe) kaotiske ut;) Hehe..
    Ha en fin dag, og en fin helg!
    Klemklem, Fruen i Nord!

    SvarSlett
  5. Tusen takk, snille dere! Er moro å prøve i alle fall :) De fleste boder har heldigvis dører, som kan lukkes.. ;p

    SvarSlett
  6. jeg syns kaken ble super lekker jeg - du er jo råflink!! jeg er langt i fra noen mester på kjøkkenet verken når det gjelder middager eller baking, men har en stor drøm om en gang å bli veldig flink... en vakker vakker dag!!

    SvarSlett
  7. Veldig kul kake syns jeg! Og det viktigste er vel at bursdagsbarnet ble fornøyd?? :)
    Vurderer å prøve sånn sukkerpasta neste gang det er feiring her i huset :)

    SvarSlett
  8. For en fantastisk fin kake!! Virkelig kreativt... God helg der i nord. Anita ;)

    SvarSlett
  9. Så mange hyggelige kommentarer - jeg tar dem til meg og tenker at kaka var jaggu ikke så verst.. =D Bursdagsbarnet (og kakemons-pappaen) var svært fornøyde, og ja, det er viktigst :)

    SvarSlett
  10. Jeg syns kaken ble kjempefin jeg :)
    Det er så mye man kan gjøre når man er litt kreativ, det var kjempekult å bruke pepperkakeformer!

    Klem

    SvarSlett