torsdag 17. januar 2013

Vi har byttet tak!

La meg aller først få presisere:
HM har byttet tak.
Ikke jeg.

Til og med toåringen 
var oppe på taket oftere enn meg...
Jeg kan godt skylde på graviditeten,
men fakta er at jeg ville hatt
mer enn nok med å klore meg fast der oppe,
kul på magen eller ikke,
altså ikke nevenyttig i det hele tatt.

Arbeidet ble gjort i sommer,
men jeg har vært fryktelig treig i høst.
Jeg visste at det var et innlegg som krevde tid,
så da har jeg rett og slett bare utsatt, og utsatt, og utsatt.
Her kommer uansett endelig innlegget om det
omfattende arbeidet med å bytte tak!

FØR
La meg minne dere om utgangspunktet anno 2008.
Det føles som en evighet siden!

Før de satte i gang, anno 2012.

Tilbygget har tak i decra,
men vi hadde skifer på gammelhuset.
Absolutt tett, og fin å se på,
men det er noe med den helheten..
..så decra måtte til også på hovedhuset.
(Og ja, det mangler litt maling på vindskibordet..)

Gamle skiferplater måtte av,
og gjett om vi var glade for familiehjelp!

Første del av taket er strippet for stein.

Handy Manny i høyden. Jeg var faktisk også utpå der (en eneste gang)!

Her ser dere huset fra altansida.

Strippet for stein og støvete papp,
og guttene har fått på vindsperre, sløyfer og lekter.
Ingen fare med litt uværsskyer i horisonten, da.

Over ser dere kjellernedgangen
som ble satt opp i fjor.
Inngangen til huset
var tidligere på høyre side,
men etter at tilbygget ble satt opp
endret vi plassering,- først og fremst
fordi vi har planer om garasje på venstresida.

Sørsiden av huset.

Nærbilde av underlaget. 
Vindsperre først, deretter sløyfer,
og til slutt lekter som platene skrues fast i.

Mellom arken og hovedhuset.
Pipa er pakket godt inn i presenning. 

NYTT TAK!!!

Pipa har ikke fått sin nye drakt, 
men sjekk så fint og helhetlig det ble!
Noe av plenen ser dere også,
og deler av berget som jeg er så glad i.
Utsikten er det heller ikke noe å utsette på
(selv om den fine fjorden vi har til høyre
ikke ble med på dette bildet).
Elsker å bo landlig!

HM klatret opp med hele pipebeslaget alene,
mens jeg stod og bivånet bragden hans.

Fast stige til feieren.. :)

Fiks ferdig! 

Søsteren min liker å være litt "hyggelig" mot HM,
og på spørsmål fra ham om hva hun syntes om resultatet,
svarte hun bare "vi får se om det er tett til vinteren"..
:)
Jeg kan rapportere om at det har vært tett så langt!

Ønsker alle
ei riktig fin helg.
HM har arbeidshelg,
så med mindre det skjer noe i natt
har jeg planer om å utsette fødselen 
til etter søndag kl. 20.30.. 
Nemlig.

8 kommentarer:

  1. Imponerendes jobb!!
    Og jeg skjønner deg godt at du holdt deg på bakken ;)
    Vi har gjort samme jobben selv, men ikke med så mye vinkler og ikke den høyden. :)
    Vi kan jo satse på noe i kveld da, hvis ikke har du jo en god plan med å knipe i helga.... :p he he.
    Uansett så ønsker jeg deg en god helg! :)

    SvarSlett
  2. Så flott!
    Vi bytta også tak i sommer, men heller ikke vi har så mange vinkler eller så høyt tak - godt jobba!

    SvarSlett
  3. Oihoi for en jobb dere har gjort :)
    Tror jeg hadde holdet meg på bakken i en slik situasjon også.. hehe :)
    Ha en fin dag!
    Klem

    SvarSlett
  4. Hei igjen :)
    Jeg brukte Lady Pure color, fargen heter Elegant :)

    SvarSlett
  5. Hei igjen.
    Gutten min er født mai 2010, så artig at de er like store da.
    Jeg har jo sett du har skrevet to-åringen, men har jo ikke tenkt mer over det. :)
    Også får vi en til samme året igjen, bare noen mnd forskjell.
    Ikke skjedd noe ennå antar jeg.
    Masse lykke til videre iallefall. :)

    SvarSlett
  6. Så flinke dere er! Ble skikkelig flott:) God helg til deg!

    SvarSlett
  7. Det så jo meget standsmessig ut! Knallbra jobba! Og husk at skifer kan jo brukes til så mangt... :)

    SvarSlett
  8. For et koselig hus! :) Og det ser ut til å ha en vakker beliggenhet. Heldig er du som pusser opp og koser deg. :) Tusen takk for hyggelig kommentar inne hos meg. Klem

    SvarSlett