fredag 12. april 2013

DIY - lysestaker

Inspirasjon fra andre bloggere er fint, og etter å ha fått tips fra My Dream (den flotte og kreative dama der inne er ikke bare dyktig, men også veldig snill; hun tilbydde seg faktisk å kjøpe og sende lakk til meg da jeg slet med å få tak i her i Bodø!) visste jeg for en gang skyld hva jeg var på utkikk etter inne på Fretex; lysestaker! Jeg har lenge tenkt å gå til innkjøp av dette, men jeg er liksom ikke innstilt på å handle interiør når jeg er ute på shopping, med en unge på/i magen, en på armen og en lenket til et tau..(jada, jeg tuller, jeg går ikke rundt med noen av ungene i tau, selv om jeg skal innrømme at tanken har slått meg). 

Sånn så de ut før jeg gikk til angrep med pussepapir (for hefte) og før jeg sendte dem ned i kjelleren for lakkering. Messingstaker har blitt til hvite, fine lysestaker. Kobber er visstnok i tiden, men jeg er ikke helt der. 

I utgangspunktet hadde jeg tenkt på turkis, siden de skulle stå på spisebordet, men etter å ha fått dem hvite angrer jeg ikke litt en gang. Nå kan de brukes flere steder i huset, og til flere årstider/anledninger. Til påskefeiring, på kjærestebordet eller når jeg øver meg på å style litt for å vise fram bilder fra kjøkkenet vårt (innlegg kommer..). :)


Miljøaspektet ved å ikke kjøpe nye kan sikkert diskuteres siden vi brukte lakk for å få dem nye og freshe..men de fikk i alle fall nytt liv hjemme hos oss, da..! Og med nytt liv mener jeg naturligvis at de brukes som leketelefoner, trommer eller bare generelt som våpen mellom søsken. Ah, den kjærligheten brødrene viser hverandre altså! Men nytt liv for lysestakene? Ja, visst. Oh my. 

God helg til alle som titter innom!

18 kommentarer:

  1. Wow dei blei jo utrulig flotte,digger det og så flott å gjere slik istedenfor å kjøpe nytt:)
    Ønsker deg ei god helg!!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  2. jeg digger fretex, og spraylakk. en billig og grei måte å fornye på uten å bruke en formue :-)

    SvarSlett
  3. Kjekt å gjøre noe selv om det kanskje ikke er miljøvennelig og koster litt:) Liker å tro jeg gjør DET kuppet når jeg går på brukthandel, og at jeg er sååå fornuftig;)
    kjempefine ble de:))

    SvarSlett
  4. De ble knallfine. Lurt!!!

    Ønsker deg ei god helg
    Klem Tonje

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  6. Så fine de ble:-) ja det er utrolig hva litt spray gjør, ingen tvil om det;-)
    Vet du? Det med barn i band er noe jeg alltid har sett rart på, men det er ganger hvor jeg og har sterkt vurdert det. Spesielt på store kjøpesenter, vips så er de borte..en forferdelig følelse:-/
    Men nå er de heldigvis blitt så store at jeg ikke trenger og tenke på det;-) så jeg forstår hvor vanskelig det kan være og shoppe med barn på slep ja;-)
    Stor klem til deg:-)

    SvarSlett
  7. Åååå, hjælp dæm vart fin! Du og du kor lite som ska te før at ting bli som ny ;) Virkelig artig å sjå at det går an :) Æ ønske dæ ei flott hælg og så må du kos dæ masse!

    Klæm fra mæ e dæ <3

    SvarSlett
  8. Hvitt er nøytralt, og kan ALLTID brukes. Lekkert!

    Ha en fortsatt fin lørdagskveld ^^,

    SvarSlett
  9. Så flink du er! Jeg kommer aldri lengre enn å kjøpe selve sprayboksen! ;))
    Nydelig orkidè btw! :)

    SvarSlett
  10. De ble lekre! God søndag ønskes :-)

    SvarSlett
  11. Skal ikke så mye til nei :D


    Ha en fin ny uke,
    Klem Klem

    SvarSlett
  12. Så flotte de ble! Gøy når man kan "trylle" litt bare med maling. Plutselig ser man at det er flere ting som kan få en omgang med kost eller spray. :)
    Ønsker deg en fortsatt fin uke!
    Klem,
    Anette Willemine

    SvarSlett
  13. De ble superfine!! Også kan du bare turkise dem om du skulle angre om noen år...!
    Klem♥

    SvarSlett
  14. De ble superfine!
    Jeg har også funnet ut at spraymaling er genialt :)
    Flere lysestaker har blitt forvandlet her også!
    Ønsker deg en flott uke videre ;)
    Klem Mirjam

    SvarSlett
  15. Heisann!
    De ble jo kjempefine!
    Jeg hadde en del messinglysestaker som jeg "fikk med meg" da jeg flyttet hjemmefra for første gang... De kastet jeg i søpla da de var "passé"...angrer lelvfølgelig på det nå da...
    Gjenbruk med nytt utseende er jo så greit!
    Ha en fin dag: )
    Klem Iris

    SvarSlett
  16. Utrolig koselig med sånn sittebenk. Har sjøl hatt løst på det, men hadd ikke plass. Kanskje en ainna gang når vi ska riv veggen mellom kjøkken og stue... *drømme drømme*.
    Utrulig ka litt spraylakkering kan gjør :) Kjempefint :)
    GOD HELG!!

    SvarSlett