fredag 8. november 2013

Tavlemaling til besvær

Okei, så ble jeg litt inspirert. 
Av alle disse flotte interiørbloggerne som forteller så varmt om tavlemaling, og viser fram delikate bilder av en lekker vegg klar til å skrives på. Det er praktisk og kult, og jeg er visst lettpåvirkelig som bare det. 

Lenge har jeg drømt om en god familieplanlegger på veggen tilknyttet kjøkkenet vårt. Hvor vi kan skrive middager og avtaler og ulike beskjeder. Dermed gikk jeg til innkjøp av sendte jeg HM for å kjøpe tavlemaling (la oss ikke snakke om den avsindige prisen). Sju måneder senere åpnet jeg malingsboksen, og følte meg riktig flink der jeg vasket og klargjorde endeskapet av kjøkkenet vårt. Godt synlig fra spisestua skulle herligheten lyse mot oss. 

Utgangspunktet. So far so good.
Jeg malte først et strøk, det virket tilsynelatende greit nok, deretter et andre strøk. Da begynte jeg å ane ugler i skapet. 

Ser dere strekene? Det ble rett og slett intet glatt og fint resultat, og jeg har noen timer med maling bak meg, altså. Likevel, med økende antall unger har jeg lært meg å fire på kravene, og fruen valgte optimistisk å ta sin tabula rasa i bruk.

Ser jo ganske stilig ut, men å måle opp ti cm for hver rekke, og tegne denne menyen med linjal hver eneste uke frister i grunn ikke til gjentakelse. Sånn helt ærlig talt.

Men ja, her var jeg fornøyd med egen innsats.

Når den øverste tavla skulle angripes begynte jeg atter igjen å tvile over mine evner. Jeg er elendig på veggord.. 

Nå nærmer vi oss noe..

..og der var vi i boks! Et svært passende veggord for vår familie..
:)

Men jeg kan altså ikke for at jeg føler meg ført bak lyset av alle disse flotte interiørbloggerne. Ingen har skrevet noe om hvor skjoldete tavla ble (men det kan jo være min helt egne fortjeneste..). Ei heller er det nevnt med et ord hvor mye kritt egentlig drysser. Hvor vanskelig det er å tørke bort. Hvor lite plass du faktisk får til å skrive noe vettugt, fordi, vel, kritt funker ikke til små bokstaver. Dessuten er det ingen som har advart meg mot at kritt og unger er som lys og møll…

Tror ikke eldstemann var særlig fornøyd med menyen, gitt..

Og nå, fjorten dager etter at jeg gjennomførte dette drømmeprosjektet, er det stort sett bare ungene som benytter seg av tilbudet. Fruen i huset er evig takknemlig for at vi etter hvert (vi skal gjøre det, altså!) skal sette dekksider over malinga. Dessuten ønsker jeg meg en sånn snerten wallsticker-sak for familieplanlegging til jul. Har sett på mange ulike interiørblogger at det er supert, og selv om jeg kjenner jeg tviler litt, så er jeg jo evig optimist! :)

God helg!

3 kommentarer:

  1. Knallfint,det bryter så flott opp:)
    God helg til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  2. Bruk hvit tape, ror å rute opp. Elektrikertape tror jeg holder et par vask;)
    Vi har ikke tavlevegger i dette huset fordi krittet drysser, vanskelig å vaske det helt rent (ALLTID lurt på åssen renholderne på skolen gjør det. Ps: ikke støv på hjernen. Hehe), også syns jeg ikke noe om å holde i krittet generelt. Hehe. .
    Titter innom "mammabloggen" (alt for sjeldent :( ), og leser med glede og iver. Alltid på jakt etter gode mammatips. Meeen, supermamma: hva gjør du når du kobler heeelt av, og bare er deg? Bare av ren nysgjerrighet altså.

    Hyggelig å se at andre også mangler en list her og en list der.
    Siste som har skjedd her er et dagsbesøk av elektriker. Vi har manglet en stikkontakt her og der, og to rom var helt uten strøm:/ og de var i bruk;) hehe..også er det veldig godt å vite at det er ordentlig da:):)

    Ha en super helg!
    Klem fra Fauske:)

    SvarSlett
  3. Fin blogg og godt skrevet om tavlemaling. Det er nok mange som ikke skriver så mye om negative ting med det man gjør. Jeg har aldri prøvd tavlemaling selv, så jeg lar det nok være også. Takk for tips om dette.
    Ønsker deg en fin uke og helg.

    Klem Anne Line

    SvarSlett